Inwoners van Nederland moeten elk jaar aangifte doen over hun inkomsten. Ook als ondernemer ben je verantwoordelijk voor het betalen van inkomstenbelasting over je inkomen. Daarnaast zijn er een aantal aftrekposten en fiscale regelingen die fiscaal voordeel kunnen opleveren. In dit artikel leggen wij je de belangrijkste regels rondom de belastingaangifte uit.
Waar bestaat de inkomstenbelasting uit?
De inkomsten worden door de overheid in 3 verschillende boxen belast.
- Box 1: in deze box worden inkomsten uit werk en woning belast.
- Box 2: in box 2 worden inkomsten vanuit een aanmerkelijk belang belast.
- Box 3: in de laatste box worden inkomen vanuit sparen en beleggen belast.
Wie moet aangifte inkomstenbelasting doen?
Elke inwoner van Nederland is verplicht om aangifte inkomstenbelasting te doen. Wanneer je niet woont in Nederland, maar wel Nederlandse inkomsten hebt, dien je ook belastingaangifte in Nederland te doen.
In dit artikel focussen wij op de punten die belangrijk zijn als je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. In dat geval, wordt de winst van je onderneming namelijk belast in box 1 van de inkomstenbelastingaangifte.
Wanneer ben je een ondernemer voor de inkomstenbelasting ?
De Belastingdienst oordeelt of jij ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en houdt bijvoorbeeld rekening met hoeveel tijd je in je werkzaamheden steekt, of je winst maakt met je onderneming en wie je opdrachtgevers zijn.
Meer weten over wanneer je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting? Lees dat dit artikel!
Winst uit onderneming
Wanneer je wordt aangemerkt als ondernemer voor de Belastingdienst dien je in de inkomstenbelastingaangifte de winst uit je onderneming op te geven. Dit betreft het verschil tussen je volledige omzet en de bedrijfskosten.
Om inzicht te hebben in de winst van je onderneming, is het handig om een winst- en verliesrekening op te stellen. Dit geeft inzicht in de financiële prestaties van je bedrijf, en toont de winst van je onderneming. Met behulp van een online-boekhoudpakket zoals e-boekhouden.nl wordt de winst- en verliesrekening gemakkelijk automatisch opgesteld.
Wil je tijd besparen met de boekhouding?
Maak gebruik van een eenvoudig online boekhoudprogramma!
Aftrekposten voor ondernemers
Wanneer je een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, kan je gebruik maken van diverse aftrekposten in de belastingaangifte. Het gebruik maken van aftrekposten kan fiscaal voordeel opleveren.
De belangrijkste aftrekposten voor de aangifte inkomstenbelasting zijn:
Aftrekpost / fiscale regeling | Wat houdt het in? |
Zelfstandigenaftrek | De zelfstandigenaftrek bedraagt een aftrekpost op je winst en is een vast bedrag. In 2021 bedraagt de zelfstandigenaftrek maximaal €6.670 en in 2022 €6.310 |
Startersaftrek | De startersaftrek kan gebruik worden wanneer je minder dan vijf jaren een onderneming hebt, tevens kan je deze maximaal drie keer aanvragen. De startersaftrek 2022 is een vast bedrag van €2.123,- |
MKB Winstvrijstelling | De MKB winstvrijstelling is een aftrekpost op de winst van je onderneming. De MKB-winstvrijstelling wordt berekend als percentage van de behaalde winst uit één of meerdere ondernemingen. Deze winstvrijstelling bedraagt 14% van de winst in een kalenderjaar. |
Naast bovengenoemde regelingen zijn er meer aftrekposten en fiscale regelingen zoals:
- Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)
- Meewerkaftrek
- Energie-investeringsaftrek (EIA)
- Milieu-investeringsaftrek (MIA) en willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
Meer weten? Lees dan ons artikel over aftrekposten voor ondernemers.
Zorgverzekeringswet (Zvw)
In de belastingaangifte krijg je ook te maken met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (Zvw). Wanneer je een werknemer bent wordt dit standaard ingehouden op je loon, als ondernemer geldt dit niet en krijg je een aparte aanslag. Dit wordt verwerkt in je inkomstenbelasting aangifte.
Hoe wordt de Zvw dan berekend als ondernemer? Dit betreft een percentage van je inkomen.
Fiscaal jaar | Zvw percentage |
2023 | 5,43% |
2022 | 5,5% |
2021 | 5,75% |
Wanneer moet je aangifte inkomstenbelasting doen?

Jaarlijks kan je vanaf 1 maart aangifte doen over het voorgaande kalenderjaar. Dit betekent dat je vanaf 1 maart 2023 aangifte inkomstenbelasting over 2022 kan doen. Wanneer je een aangiftebrief krijgt van de Belastingdienst, is het belangrijk om de aangifte te doen vóór de datum in de brief.
Wanneer je geen aangiftebrief krijgt, dien je de aangifte bij de Belastingdienst te doen vóór 14 juli volgend op het belastingjaar. Het is wel mogelijk om uitstel van de belastingaangifte aan te vragen bij de Belastingdienst. Het aanvragen van uitstel kan tot 1 mei, je krijgt dan uitstel voor de aangifte tot 1 september.
Aangifte inkomstenbelasting en boekhoudpakket
Voor het doen van de inkomstenbelasting aangifte is het als ondernemer belangrijk om je financiële zaken netjes geordend te hebben. Met behulp van een online boekhoudpakket zorg je ervoor dat jouw administratie goed op orde is, en kan je automatisch een winst- en verliesrekening en een balans genereren. De cijfers kan je vervolgens eenvoudig overnemen in je belastingaangifte. Onderstaand hebben wij de goed beoordeelde boekhoudprogramma’s opgenomen, welke je vaak gratis kan uitproberen!
Veelgestelde vragen
Wanneer moet ik belastingaangifte 2021 indienen?
Je kan nog aangifte inkomstenbelasting doen tot 5 jaar terug. Dit betekent dat je op dit moment dus ook nog de belastingaangifte 2021 kan indienen. Bij het te laat indienen van de inkomstenbelasting 2021, kan je mogelijk wel een boete krijgen van de Belastingdienst.
Moet ik ook aangifte inkomstenbelasting doen bij een negatief inkomen?
Ook wanneer je een negatief inkomen hebt, bijvoorbeeld doordat je verlies hebt gemaakt met je onderneming, moet je wel de aangifte inkomstenbelasting indienen. Bij een negatief inkomen verrekent de Belastingdienst het negatieve inkomen met het inkomen van de drie voorgaande jaren, waardoor je misschien wel geld terugkrijgt.