Een SWOT-analyse maken in 3 stappen met voorbeelden

Leestijd: 3 minuten

Een SWOT-analyse of sterkte-zwakteanalyse geeft op een snelle manier inzicht in de sterke en zwakke punten van jouw onderneming en mogelijke kansen en bedreigingen. Aan de hand van deze blog maak je in 3 stappen een swot-analyse.

Wat is een SWOT-analyse?

SWOT staat voor Strengths (Sterke punten), Weaknesses (Zwaktes), Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen). De nederlandse benaming voor een swotanalyse is ook wel sterkte-zwakteanalyse. De sterke en zwakke punten zijn interne factoren, kansen en bedreigingen zijn externe factoren.

Het is een strategisch instrument dat wordt gebruikt om bijvoorbeeld de positie van een organisatie te bepalen, om strategieën te ontwikkelen en om actie te ondernemen op de bedreigingen van de organisatie.

Wat is een confrontatiematrix?

Na het voltooien van de SWOT-analyse is het tijd om de bevindingen te gebruiken om strategische beslissingen te maken. Dit kan door middel van een confrontatiematrix. In een confrontatiematrix worden sterke en zwakke punten “geconfronteerd” worden met kansen en bedreigingen, met als doel om een strategie/beleid te ontwikkelen.

Stap 1: doe de daadwerkelijke SWOT-analyse

Identificeer de Strengths

Maak een lijst met de (interne) sterke punten waarin jouw organisatie uitblinkt. Enkele voorbeelden zijn:

a. Merkreputatie
b. Uniek product
c. Financiële stabiliteit
d. Getalenteerd personeel
e. Goede kennis van de lokale markt

Identificeer de Weaknesses

Naast de sterke punten van de organisatie zullen er ook zwakkere dingen zijn, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen is het belangrijk dat ook hier aandacht aan wordt besteed. Voorbeelden zijn:

a. Verouderde technologie
b. Gebrek aan liquide middelen
c. Werknemers die bijna met pensioen gaan en veel kennis hebben

    Identificeer de Opportunities

    Nadat je aandacht hebt besteed aan de interne analyse is het tijd om te kijken naar externe factoren. Welke kansen van buitenaf zijn er voor de organisatie?

    a. Nieuwe markten door globalisering
    b. Trends
    c. Veranderingen in wet- en regelgeving
    d. Subsidie voor jouw (duurzame) product

    Identificeer de Threats

    Tot slot zijn er vanuit de externe analyse ook bedreigingen te identificeren. Enkele voorbeelden:

    a. Toenemende concurrentie
    b. Economische onzekerheid
    c. Veranderende consumentenvoorkeur

     

    Stap 2: Confrontatiematrix

    Je maakt vervolgens een confrontatiematrix door de belangrijkste uitkomsten in een matrix te plotten. Vervolgens ga je onderzoeken of er verbanden zijn tussen de verschillende elementen. Als er geen verband is dan vul je 0 in bij het vakje, is er een zeer positief verband dan vul je een 2 in en bij een negatief verband een -1. Tot slot tel je de uitkomsten bij elkaar op, zie onderstaand voorbeeld.

    Confrontatiematrix

    Aan de hand van de uitkomsten kunnen de belangrijkste aandachtspunten worden geïdentificeerd. In ons voorbeeld is het gebrek aan liquide middelen zeker een aandachtspunt, zonder liquide middelen wordt het bijvoorbeeld lastig om in te stappen in nieuwe markten. Om dat te kunnen doen is er budget nodig voor marketing acties en andere bijkomende zaken. Een nieuwe markt is wel een grote kans voor de onderneming om te groeien dus daarom is het van belang dat er een oplossing wordt gezocht voor de liquide middelen, bijvoorbeeld door externe financiering aan te trekken.

    Aan de hand van de confrontatiematrix wordt in een oogopslag duidelijk waar een organisatie aandacht aan moet besteden.

    Stap 3: SWOT-analyse afronden, resultaten interpreteren en conclusies trekken

    Stap 1 en 2 zijn uitwerkingen van de beschikbare informatie rondom jouw organisatie. De laatste stap is het interpreteren van de uitkomsten en conclusies te vormen, met als uiteindelijk doel om een strategie voor de toekomst te bepalen. Aan de hand van de matrix kun je je organisatie vanuit verschillende invalshoeken bekijken en nieuwe inzichten op doen.

    Naar aanleiding van de confrontatiematrix kan je onderstaande vragen stellen om de uitkomsten te interpreteren:

    1. Wat zijn onze belangrijkste sterktes?
    2. Hoe kunnen we deze sterktes optimaal benutten?
    3. Welke zwaktes kent onze organisatie?
    4. Wat is de impact van deze zwaktes en hoe kunnen we hiermee aan de slag?
    5. Welke kans kunnen en moeten we grijpen?
    6. Waar moeten we mee stoppen?
    7. Is het nodig en mogelijk om de bedreigingen te minimaliseren?
    8. Hoe meten we voortgang?

    Conclusie

    Een SWOT-analyse in combinatie met een confrontatiematrix biedt organisaties een gestructureerd kader om interne en externe sterke en zwakke punten te begrijpen. Door deze analyse uit te voeren kunnen organisaties bewuste keuzes maken nadat de sterke en zwakke punten zijn geïdentificeerd.

    Het is wel van belang om daadwerkelijk actie te ondernemen na afronden van de swotanalyse.  Zonder actie te ondernemen, blijft het slechts een theoretische tool.

    De top 5 beste boekhoudprogramma's

     

    Over finara

    Wekelijks vind je op Finara.nl nuttige artikelen & blogs voor ondernemers.

    Plaats een reactie