In de zakelijke wereld zijn missie en visie twee krachtige instrumenten die ondernemers helpen hun koers te bepalen en hun doelen te verwezenlijken. De missie en visie zijn van belangrijke waarde voor ondernemers, omdat het niet alleen richting geeft aan het bedrijf maar ook als kompas kan fungeren voor besluitvorming en strategische doelstellingen. In dit artikel leggen wij uit van de missie en visie precies zijn, hoe je deze kan opstellen en geven we een aantal voorbeelden.
Wat is missie en visie?
De missie en visie zijn twee fundamentele concepten die de kern van een organisatie definiëren. Het opstellen van een duidelijke missie en visie zijn dan ook essentieel voor het succes van jouw bedrijf.
Missie
Missie is het DNA van een organisatie. De missie beschrijft het bestaansrecht, de doelstellingen en de waarden. Het is een beknopte beschrijving die de identiteit van de organisatie vastlegt. De missie beantwoordt de vraag: waar staan wij voor?
Visie
Terwijl de missie de huidige status van jouw bedrijf beschrijft, kijkt de visie naar de toekomst. Hoe wil je dat jouw bedrijf gaat ontwikkelen en wat wil je bereiken in de toekomst? De visie beantwoordt daarom de vraag: waar gaan wij voor?
Nooit meer gedoe met de administratie?
Probeer het best beoordeelde online boekhoudprogramma de eerste 15 maanden GRATIS uit!
Waarom zijn missie en visie belangrijk?
De missie en visie zijn als het ware een kompas van een organisatie. Ze bieden een richting en een doel. Onderstaand een aantal redenen waarom het belangrijk is een missie en visie op te stellen:
- Een leidraad voor strategische beslissingen. Een heldere visie en missie dienen als basis voor strategische besluitvorming. Bij belangrijke besluiten kan je jezelf altijd de vraag stellen of de actie in lijn staat met de missie en visie. Op deze manier helpt dit het bedrijf vooruit en worden twijfels weggenomen.
- Vergroten van de betrokkenheid en motivatie van medewerkers. Een sterke missie en visie creëren een gevoel van betekenis en doel onder de werknemers. Een missie zorgt voor verbinding binnen het bedrijf, en draagt bij een gezonde bedrijfscultuur.
- Communicatie richting te buitenwereld. De missie en visie helpen bij het communiceren van de identiteit van jouw bedrijf richting de buitenwereld, zoals klanten, investeerders en partners. Het delen van jouw missie en visie kan helpen bij het aantrekken van nieuwe klanten, of investeerders.
Wil jij je administratie gemakkelijk bijhouden? 👇
Lees dan onze blog over de top 5 beste boekhoudprogramma’s voor zzp’ers!
Hoe stel je de missie en visie op?
Het opstellen van een missie en een visie kan best wel lastig zijn. Het is belangrijk om hier goed de tijd voor te nemen, en aandacht aan te besteden. Voor het opstellen van de missie en visie kan het helpen om jezelf de onderstaande vragen te stellen:
Missie | Visie |
Waarom ben je het bedrijf gestart? | Hoe ziet de toekomst eruit voor mijn bedrijf? |
Wat zijn de kernwaarden van mijn bedrijf? | Wat zijn de lange termijn doelstellingen? |
Wat is onze doelgroep? | Hoe wil je dat het bedrijf zich gaat ontwikkelen? |
Welk probleem los je op en voor wie? | Wat wil je bereiken met het bedrijf? |
Wat is de essentie van ons dagelijks werk? | Wat wil je met het bedrijf veranderen in de wereld? |
Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van de concurrentie? | Wat hebben jouw klanten nodig in de toekomst? |
Hoe willen we bekend staan? | Welke rol speelt het bedrijf in de samenleving? |
Missie en visie voorbeelden
Onderstaand hebben wij van een aantal bedrijven de missie en visie ter voorbeeld opgenomen:
Bedrijf | Missie | Visie |
Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. | Toegang verschaffen tot de informatie van de wereld met één klik | |
Lego | Het inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen. | Het spelen van de toekomst uitvinden. |
Starbucks | Onze missie is het inspireren en koesteren van de menselijke geest – één persoon, één kopje en één buurt tegelijk. | Starbucks vestigen als de vooraanstaande leverancier van de beste koffie ter wereld, terwijl we onze onwrikbare principes handhaven tijdens onze groei. |
Ikea | Het dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen beter maken door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen. | en beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen – voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting. We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld – van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een duurzamer leven te leiden |
De Vegetarische Slager | Zoals werkpaarden zijn vervangen door mechanische paardenkrachten, zo zullen ook dieren overbodig worden voor de productie van vlees | De grootste slager ter wereld worden. |
Dove | Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen. | Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst. |