Het belang van marktonderzoek

Leestijd: 3 minuten

Het doen van marktonderzoek kan je helpen om jouw ideeën uit te werken tot concrete ondernemingsplannen. In deze blog leggen wij het belang van marktonderzoek uit.

Wat is marktonderzoek?

Marktonderzoek is het doen van onderzoek met als doel informatie verzamelen, analyseren en interpreteren over markten, klanten, producten of concurrenten. Het biedt inzicht die waardevol zijn voor het maken van weloverwogen beslissingen op basis van je onderzoek, in tegenstelling tot het maken van keuzes op aannames of gevoel.

Waarom is marktonderzoek belangrijk?

Marktonderzoek is essentieel instrument voor organisaties om hun concurrentiepositie inzichtelijk te maken of te versterken. Marktonderzoek is in principe voor elke soort organisatie van belang, van startup tot gevestigde onderneming. De doelen van marktonderzoek kunnen in deze gevallen natuurlijk wel afwijken.

Met marktonderzoek kan je als ondernemer onderbouwde keuzes maken omdat je goed inzicht hebt in de wensen van je klant en daarbij kansen in de markt kan identificeren. Zo leer je namelijk de klantbehoeften begrijpen, kan je kansen en bedreigingen identificeren, is het mogelijk om een concurrentieanalyse te doen en kan je tot slot besluitvorming toepassen op basis van feiten.

Hoe doe je marktonderzoek?

Marktonderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd maar bevat in vrijwel alle gevallen een aantal onderdelen.

  1. Marktonderzoek begint met het definiëren van je vraag. Op welke vraag wil je antwoord hebben na dit onderzoek? Dit kan van een hele brede vraag tot een gedetailleerde vraag variëren. Voorbeelden van deze vraag zijn:
    (a) Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
    (b) Wat is de gemiddelde leeftijd van mijn klanten?
    (c) Via welk social media platform bereik ik de meeste potentiële klanten?
    (d) Welke kansen en bedreigingen zie ik voor mijn onderneming in de komende 5 jaar?
    (e) Welke functies binnen mijn bedrijf kunnen in de toekomst geautomatiseerd worden?
    (f) Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Voor elk marktonderzoek zal een andere onderzoeksvraag van toepassing zijn, altijd afhankelijk van de behoefte en het soort onderneming.

2. Kies je soort onderzoek. Er zijn veel verschillende manier van marktonderzoek doen, hierbij valt te denken aan:

(a) SWOT-analyse
(b) Brancheonderzoek
(c) Concurrentieonderzoek
(d) Klantonderzoek
(e) Omgevings analayse
(f) Klanttevredenheidsonderzoek
(g) Imago-onderzoek
(h) Subsidie-mogelijkheden
(i) Doelgroeponderzoek
(j) Marketinganalyse

Naast bovenstaande voorbeelden zijn er nog talloze andere onderzoeken die onder marktonderzoek kunnen vallen. Je kan het zo breed mogelijk maken als je zelf wilt. Het is wel belangrijk dat je als ondernemer vooraf nadenkt over het doel en de methode van je marktonderzoek.

3. Als derde stap kies je een vorm van onderzoek, ga je interviews afnemen, informatie verzamelen die beschikbaar is op het internet of stuur je een enquête uit. Afhankelijk van je onderzoeksvraag is er een geschikte onderzoeksmethode.  Er zijn verschillen tussen kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek.

Branche specifieke informatie kan via verschillende bronnen verzamelend worden, bijvoorbeeld via de KvK of het CBS. Via jaarrekeningen kan je informatie verzamelen over je concurrenten.

4. Data verzamelen, het is nu tijd om data te gaan verzamelen. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen maar er zijn ook talloze onderzoeksbureaus, zzp’ers of studenten die deze werkzaamheden uitvoeren.

Wil je een testen of een nieuw product aanslaat? Maak dan een prototype en laat dit prototype testen door verschillende mensen.

5. Conclusies uit onderzoek. Als je alle dat hebt verzamelend, verwerkt en geanalyseerd is het tijd voor een van de belangrijkste stappen van marktonderzoek. Je gaat antwoord geven op de onderzoeksvraag en andere conclusies trekken. Deze stap is voor veel ondernemers het meest waardevol.

Heb jij naar aanleiding van deze blog nog vragen over het doen van marktonderzoek? Neem dan even contact op met ons op!

De top 5 beste boekhoudprogramma's

 

Over finara

Wekelijks vind je op Finara.nl nuttige artikelen & blogs voor ondernemers.

Plaats een reactie