KPI’s, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat zijn KPI’s eigenlijk en welke KPI’s zijn voor jouw onderneming van belang? Lees het in deze blog.
Wat zijn KPI’S?
KPI staat voor key performance indicator – of in het Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren. Met een KPI kan je prestaties van ondernemingen meetbaar maken om vervolgens analyses te kunnen uitvoeren, doelstellingen te formuleren en succes te kunnen meten.
Meten is weten
Het belang van KPI’s
KPI’s zijn dus meetbare waarden die aangeven hoe effectief een organisatie is in het bereiken van haar doelstellingen. Organisaties stellen doelen die ze graag willen halen, lange en kortetermijndoelstellingen. Zonder KPI’s is het lastig om te meten in hoeverre deze doelen behaald worden. KPI’s bieden organisaties een duidelijk beeld van prestaties op verschillende elementen en lagen binnen een organisatie, bijvoorbeeld verschil in regio’s, afdelingen of zelfs op werknemer niveau.
KPI’s stellen organisaties in staat om snel te reageren op interne en externe veranderingen die de prestaties beïnvloeden. Door regelmatig de prestaties te analyseren kunnen trends geïdentificeerd worden en kan daarop gereageerd worden.
KPI’s kunnen ook aanleiding geven om interne processen te evalueren en verbeteren. Kortom, door gebruik te maken van Key Performance Indicators kunnen bedrijven succesvoller worden.
Soorten KPI’s met voorbeelden
Er zijn talloze verschillende soorten KPI’s die gebruikt worden, in principe kan je alles meten, enkele categorieën en voorbeelden zijn:
- Financiële: deze KPI’s meten de financiële prestaties van organisaties, bijvoorbeeld:
– ROI (return on investment)
– ROE (return on equity)
– Quick ratio
– Current ratio
-Bruto/nettowinstmarge
– Free cashflow
– Omloopsnelheid crediteuren - Operationele: hierbij wordt er gekeken naar de operationele aspecten ven een organisatie, met focus op efficiëntie en effectiviteit, bijvoorbeeld:
– Aantal producten op voorraad
– Omschakeltijd
– Vraagvoorspelling
– Machine-uitval percentage - Strategische: Gericht op het meten van de prestaties afgezet tegen de strategische (lange en kortetermijn) doelstellingen van een organisatie, bijvoorbeeld:
– % groei van omzet afgelopen jaar in nieuwe markten
– Klanttevredenheid
– Marktaandeel
– Merkwaarde - Marketing: Gericht op het meten van de effectiviteit van marketingactiviteiten zoals social media campagnes, enkele voorbeelden:
– Kosten per click
– Rendement op reclame uitgaven
– Aantal bezoekers per periode
– Aantal unieke bezoekers per periode
– Conversieratio - HR: Gericht op de personele onderdelen van de organisatie, zoals:
– Aantal werknemers
– Ziekteverzuim
– Medewerkerstevredenheid
– Gemiddelde wervingstijd
– Recruitmentkosten
– Personeelsretentie
Om KPI’s effectief in te zetten is het van belang dat ze bruikbaar worden geformuleerd, een manier om dit te doen is door gebruik te maken van de SMART methode. Formuleer een KPI op de volgende manier:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Conclusie
Zoals je aan de voorbeelden al kunt zien zijn er veel verschillende soorten KPI’s die gebruikt kunnen worden binnen organisaties. Bij het kiezen van KPI’s voor jouw organisatie is het van belang om focus aan te brengen, wat wil jij echt weten? En waar wil jij op sturen? Het is verleidelijk om te veel KPI’s in te voeren en daarmee focus kwijt te raken. Zorg er daarom voor dat je focus aanbrengt in het kiezen van KPI’s door aandacht te besteden aan jouw informatiebehoefte.
Zorg er ook voor dat de gekozen KPI’s regelmatig geëvalueerd worden, interne of externe omstandigheden zoals organisatiegroei of een recessie kunnen ervoor zorgen dat andere KPI’s relevanter worden.